پژوهشگران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به طراحی و ساخت نخستین خودرو هیبرید باتری - پیل سوختی ایران شدند.
برای آگاهی از این پروژه پای صحبت مهندس مرتضی رضازاده، مسئول آزمایشگاه سیستمهای قدرت دانشکده نشستیم که هدایت سیستمهای مکانیکی و الکتریکی خودرو و جاسازی موتورهای الکتریکی و باتری روی چرخهای جلو خودرو را برعهده داشته است. به گفته وی در طراحی این خودرو از شاسی و بدنه یک پراید هاشبک استفاده شده که موتور بنزینی آن کاملا حذف و به جای آن، موتور الکتریکی پیل سوختی و چند باتری قرار داده شده است. نیروی محرکه اصلی خودرو از باتریها تامین شده و از پیل سوختی برای شارژ باتری و کارکرد پیوسته خودرو استفاده میشود. مهندس رضازاده درباره تغییرات اعمال شده در قسمتهای مکانیکی خودرو پراید به ایسنا گفت: از جمله این تغییرات، برداشتن موتور احتراق و تعبیه دو موتور الکتریکی در محفظه جلو خودرو و برقراری ارتباط چرخها با موتور الکتریکی از طریق گیربکس طراحی شده توسط متخصصان دانشکده مکانیک است. همچنین در طراحی مکانیکی، فضای مورد نیاز برای باتری و سیمکشیهای لازم در نظر گرفته شده است.