فقط ایرانخودرو و سایپا با 20درصد ظرفیت مجاز به تولید هستند؛ آنهم تا پایان سال
پس از گذشت چند روز از مهلت تعیین شده برای تولید مشروط خودروهای بنزینسوز (ابتدای مرداد) در حالی که به نظر میرسید تولید این خودروها کماکان ادامه خواهد داشت، اخبار مربوط به ممانعت نیروی انتظامی از پلاکگذاری برخی خودروهای بنزینسوز که عمدتا مربوط به شرکتهایی جز ایرانخودرو و سایپا هستند، در محور توجه قرار گرفت.
ابلاغ محدودیت در تولید خودروهای بنزینسوز
در همین زمینه مظفری - یکی از مسوولان شرکتهای خودروسازی بخش خصوصی گفت: بخشنامه فوق به شرکت ما نیزابلاغ شده و در حال حاضر تولید را با مشکل مواجه کرده است.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای خودروسازی در زمینه بهینهکردن مصرف سوختهای خودروهای تولیدی خود کوتاهی کردهاند، عنوان کرد: دولت چند سال است که از طرق مختلف به شرکتهای خودروسازی اعلام کرده است که به هر شیوهای که می توانند مصرف سوخت خودروهای خود را کاهش دهند، اما تاکنون به این درخواستها پاسخی از طرف خودروسازان داده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که به عنوان مثال کشوری مانند چین 5 شرکت تولید سیلندر سیانجی احداث کرده است تا به ما بفروشد، اما باید دید که ما در این زمینه چه کردهایم؟
وی اضافه کرد: در هر صورت مجبوریم برای حل وضع موجود به گازسوز کردن خودروهای تولیدی اقدام کنیم.
ممنوعیت تولید شامل اکثر خودروها
میرخانی رشتی - دبیر سابق انجمن خودروسازان با اشاره به نادرست بودن این اقدام عنوان کرد: این محدودیت شامل خودروهایی است که حجم موتور آنها بالاتر از هزار سی سی است که در این صورت تقریبا اکثر خودروهای تولیدی در کشور شامل این ممنوعیت میشوند و فقط خودرو MVM چینی از این محدودیت مستثناست.
اخبار دریافتی حاکی از آن است که این محدودیت شامل خودروهایی است که مصرف بنزین آنها بالاتر از 6 لیتر در هر 100 کیلومتر است و این در حالی است که طبق اعلام موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصرف سوخت خودروهای داخلی بیش از 6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
تولید مشروط فقط برای ایرانخودرو و سایپا
در همین حال رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، امروز اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد تبصره 13 دو خودروسازی «ایران خودرو» و «سایپا» از اول مردادماه سال جاری تا پایان سال به ترتیب میتوانند حدود 107 هزار و 90 هزار خودروی بنزینی شامل محصولات تیراژ پایین تولیدات خود را شماره گذاری کنند و مابقی محصولات آنها تنها به صورت پایه گازسوز و یا دوگانه سوز با نصب کپسول و کیت گاز قابل شماره گذاری است.
سردار محمد رویانیان با اشاره به اینکه بیش از 98 درصد خودروها در کشور توسط دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا تولید میشوند تصریح کرد: این دو خودروسازی بر اساس جلسات برگزار شده مشکلی در تولید و شماره گذاری محصولات خود ندارند.
وی افزود: همچنین مقرر شده است تعداد تولیدات شرکتهای خودروساز که تا اول مردادماه سال جاری تولید شده و در انبارها موجود است مشخص و شماره گذاری شوند.
رویانیان تصریح کرد: مابقی خودروسازها شامل گروه بهمن، بم و زاگرس خودرو نیز حدود 20 هزار خودرو در سال تولید میکنند که با توجه به تیراژ پایین تولیدات خود باید برای شماره گذاری محصولات غیر گازسوز از ستاد تبصره 13 مجوز بگیرند.
اظهارات سردار رویانیان حاکی از آن است که دو شرکت خودروسازی ایران خودر و سایپا تا پایان سال فقط میتوانند 20 درصد محصولاتشان را به صورت بنزینسوز تولید و به فروش برسانند. این در حالی است که ظرفیت تولید خودروهای بنزینسوز سایر خودروسازان تا پایان سال باید بسیار کمتر از این مقدار باشد.
احتمال افزایش قیمت خودروها
احمد نعمت بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - در این باره، متوقف کردن شمارهگذاری خودروهای بنزین سوز را خلاف قانون دانسته و توضیح میدهد: نیروی انتظامی به استناد آیین نامه اجرایی طرح تبصره 13 از روز گذشته شمارهگذاری اغلب خودروهای بنزین سوز را متوقف کرده و با این وضعیت امنیت تولید را از بین برده و با این کار قیمت خودروها را نیز دچار نوسان میکند.
وی با بیان اینکه این اقدام بدون اطلاع رسانی به تمام گروهها و شرکتهای خودروساز، از روز گذشته روند اجرایی پیدا کرده است، تصریح کرد: منوط کردن شمارهگذاری خودروهای بالای شش لیتر مصرف بنزین در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی و شمارهگذاری خودروهای سواری و وانت وارداتی بنزین سوز با مصرف سوخت بیش از 6 لیتر در قبال اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده با مجوز ستاد تبصره 13، در واقع به استناد بند ز ماده 33 قانون برنامه چهارم توسعه خلاف قانون است که بر این اساس دولت حق ندارد موانع غیر فنی و غیر تعرفهای را ایجاد کند.
او ادامه داد: از سوی دیگر این موارد باعث گرانی خودروهای فرسوده میشود؛ ضمن این که با اجرای قانون جدید، ون و مینیبوس تا حدودی توجیه تولید را از دست میدهند.
نعمت بخش همچنین با اشاره به اینکه قانون جدید قرار بوده از ابتدای مرداد اجرا شود، ولی از روز گذشته - 16 مرداد - روند اجرایی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس در سری جدید، خودروهای بنزینی تنها توسط برخی از کارخانهها همچون ایران خودرو و سایپا و به تعداد بسیار کم تولید و پلاک گذاری خواهد شد و سایر خودروها باید دوگانه سوز تولید شود. این در حالی است که هنوز ایستگاههای تزریق گاز در کشور به دلیل از لحاظ پراکندگی و زیرساختی وضعیت مطلوبی ندارند.
تولید اجباری خودروهای گازسوز و تبعات احتمالی آن
حال نکته درخور توجه اینجاست که اگر قرار باشد تولید خودروهای بنزینسوز به صورت مشروط ، آمار تولید خودرو در کشور را با توجه به تقاضای موجود کاهش دهد، به طور حتم با پدیده گرانی خودرو مواجه خواهیم شد که دود آن به چشم مصرفکننده خواهد رفت. هرچند که تولید اجباری خودروهای گازسوز با توجه به سهمیهبندی شدن بنزین و افزایش قیمت آنها میتواند عاملی برای تعدیل قیمت این خودروها باشد ولی باید توجه داشت که هنوز در بسیاری از شهرهای نهچندان بزرگ وضعیت و تعداد ایستگاههای گازرسانی چندان قابل قبول به نظر نمیرسد.