شرکتهای واردکننده خودرو از این پس برای واردات هر دستگاه خودرو باید هزینه خروج یک دستگاه خودروی فرسوده را بپردازند.
برخی نمایندگیهای شرکتهای واردکننده خودرو اعلام کردهاند که به آنها گفته شده است برای ورادات هر دستگاه خودرو، از این پس باید هزینه خروج یک خودروی فرسوده را از چرخه حمل و نقل بپردازند.
در اینباره نماینده یکی از شرکتهای واردکننده خودرو در پاسخ به این که آیا این قانون در راستای تولید خودروهای گازسوز اعلام شده است و تولید خودروهای بنزینی در صورت خروج خودروهای بنزینی است، گفت: به ما چیزی اعلام نشده؛ تنها گفتهاند از این به بعد برای واردات هر خودرو، باید هزینه خروج یک خودرو فرسوده را بپردازیم.
این در حالی است که چندی پیش قیمت برخی خودروهای وارداتی نیز بهدلیل کاهش واردات، تا حدودی افزایش یافته و مدلهایی که بیشترین واردات را در ایران دارند، هر کدام با افزایش قیمت بیش از 1.5 میلیونی مواجه بودهاند. حال پیشبینی میشود شرایط جدید نیز باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی شود.
البته از سوی دیگر، بهنظر میرسد این قانون جدید در راستای افزایش تولید و واردات خودروهای گازسوز در نظر گرفته شده باشد.
چندی پیش نیز ریس سازمان گسترش گفته بود: «در حال حاضر سیاست اصولی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره صنعت خودروسازی، تداوم تولید خودروهای دوگانهسوز است و به علاوه این که تدابیر لازم جهت دوگانه سوز کردن خودروهای موجود نیز اتخاذ شده است. در این زمینه، دستورات اکید به صنایع خودروسازی درباره تسریع روند دوگانهسوز کردن خودروها و همچنین شتاب در تولید موتور پایه گازسوز داده شده است. با این حال، درباره تولید آن دسته از خودروهای بنزینی که امکان دوگانهسوز کردن آنها به لحاظ فنی وجود ندارد، باید توضیح داد صرفا تولید هر دستگاه از این خودروها، منوط به خارج کردن یک دستگاه خودرو فرسوده خواهد بود».
لازم به یادآوری است، در سال 85 واردات خودرو ، نسبت به سال قبل افزایش یافت که دلیل آن، تشنگی بازار ایران برای خودروهای با تکنولوژی روز بود؛ بهطوریکه واردات خودرو در سال 85 بیش از 150 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به عدد 30 هزار و 319 دستگاه خودرو سواری رسید.